Ученето е процес, който започва още в ранна бебешка възраст и продължава през целия ни живот. Подходящите образователни играчки помагат на децата по време на тяхното развитие. Чрез играта се стимулират различни умения и се придобиват нови способности. Образователната играчка може да бъде приложена в различни ситуации. Най-често тези играчки се използват за деца в ранна възраст, в детската градина или в началното училище. От особена важност е да изберете точната играчка според етапа на развитие на детето. Подходящата образователна играчка подтиква детето към учене чрез игра, което води до свързването на клетки в мозъка. Невроните се развиват още преди раждането на бебето, но по-голяма част от връзките между тях се изграждат след появата му на бял свят. А до достигане на 2 годишна възраст, в мозъка му се изграждат над 100 милиарда синапса.
Тя би трябвало да предизвиква детето да се занимава с нея, за да се поддържа неговото развитие. Така се задействат и подобряват физически, когнитивни и социални компетенции. Стимулацията на уменията се случва по различи начини.
Играта не е само удоволствие, но е важна и за детското развитие. Защото по време на игра децата учат много. Стойностната играчка носи знание и опит. При избора на правилната играчка трябва да се вземат предвид интересите на детето, неговата възраст, умения и етапа на развитие, в който се намира. Само така можем да бъдем сигурни, че от детето няма да се изисква прекалено много или прекалено малко.
Освен това не бива да предлагаме прекалено много играчки едновременно. По-добре е някои от тях да бъдат прибирани през определен период от време и по-късно да се разменят. По този начин ще поддържате интереса към тях по-дълго. А и ще избегнете евентуално пренасищане.
Ние от Трийхаус държим на доброто качество на детските образователни играчки. Дали ще изберете играчка от дърво или от пластмаса е донякъде и въпрос на вкус. Но дървото предлага друго усещане за допир и е вечен материал.
Ако детето използва дадена играчка, то това е осъзнато. Особено малките деца са изключително любопитни. Развитието на бебетата през първата годинка протича много бързо, както на физическо, така и на ментално ниво. Те искат да опознаят света около себе си с всички свои сетива и научават ежедневно нови неща. На 6 месеца вече са изградили ранни детски рефлекси.
Подходящата играчка за бебета няма остри ръбове по себе си. Не трябва да е прекалено малка, защото бебетата и малките деца опознават света чрез поставяне на предмети в устата. Затова е важно и да може да се почиства лесно. Освен това играчката трябва да е достатъчно голяма, за да може да е удобна за захващане от малките детски ръчички.
Подходящите играчки подтикват бебетата да ги хващат или да ги наблюдават. Колкото повече бебетата растат, толкова повече нараства и потребността им да се движат. За тази възраст привличащи са образователни играчки със звуци или прости механични функции. Харесват се и меки топки, превозни средства като писта с колички, музикална маса или мултиактивен куб. Всички, които предизвикват децата да пълзят, да лазят, да сядат или вървят.
От тази възраст нататък се увеличава времето, в което бебето будува. Ако в началото движенията са некоординирани, това значи, че се развива бавно осъзнат и целенасочен захват. Подходящи в този случай са дрънкалки и рингове за захват. На 3 месеца бебетата вече изследват предмети с устата си. За това играчките трябва да са абсолютно безвредни.
За бебета над 6 месеца изборът вече е по-разнообразен. Образователни играчки с различни цветове и форми привличат всички сетива. На около 9 месечна възраст децата започват да се търкалят, да пълзят и да лазят. Ако Вашето дете на тази възраст все още не е започнало да извършва тези действия, в никакъв случай не се притеснявайте. Развитието винаги протича напълно индивидуално. Децата започват да поставят неща едно върху друго. За целта са подходящи дървени конструктори или картонени блокчета за строене.
При поколения наред първи избор за класичска играчка в детската стая си остават конструктори и блокчета за строене. Строителните блокчета и пъзелите развиват логическото мислене и креативността, мемо игрите от своя страна осигуряват знание, изискват концентрация, търпение и социални умения.
При строенето децата са свободни да построят това, което желаят. За това роля играе тяхната фантазия. Освен това играта с класическите дървени кубчета развива фината моторика, логическото мислене, координацията око-ръка и концентрацията. Тъй като желанието за движение на тази възраст се засилва все повече, можете от първата годинка да започнете със семпли играчки за движение, които подсилват двигателните умения.
Първите, елементарни игри за повече участници могат да бъдат играни с малките деца. Този вид образователни игри изискват освен социална компетентност и издръжливост. Най-често чрез тях се учат цветове и числа, правила и спазването им.
Сред педагозите е разпространено схващането, че бебета и деца под 3 годинки възприемат околната среда като обща картина. Не е задължително идеята на дадена образователна играчка да е предварително указана. Ако това остане така и ние не покажем на детето какво да прави с нея, то по този начин ние провокираме креативността му. Чудесен пример за дървени монтесори играчки, с които да тествате въображението на вашето дете са така наречените образователни дървени дъги, с които то може да построи кула, пъзел, тунел, баланс фигура или спирала.
На 1 годинка започва развитието на пинсетния захват. Сортери и кубчета за строене на пирамиди подпомагат развитието на фините моторни умения. Децата обичат да сортират цветове и форми. И понеже в тази възраст започват да хвърлят предмети, е добре играчките да са достатъчно здрави, за да устоят на този период.
Нещо, което също е особено забавно за децата в тази възраст и можете да го правите с подръчни материали, е в някакъв съд да се сложат предмети (било то топчета, блокчета от конструктор..) и след това отново да се изваждат. Играчки, подходящи за деца на 1 година са пистите с коли/топчета, играчки за дърпане, за бутане, както и ксилофони.
Първите семейни игри или игри за повече участници са достъпни за деца от 2 години. Към тях спадат класическите игри като домино и мемо игрите. Освен тях, други подходящи са и пъзелите. Препоръчително е да се започне с пъзели с големи части, лесни за захват за малката детска ръчичка. Най-често те се състоят от 4 до 9 части. С тях децата тренират фините движения, търпение, концентрация, пространствено мислене, както и визуално възприятие.
Куклите или так. наречените плюшени меки играчки стават любими за децата. Те не са просто играчки, а приятели, утешители, другарчета и спътници във всичко и навсякъде. Децата не ги забравят, накъдето и да тръгнат. Тази връзка може да продължи години наред. Освен това те участват задължително и в ролевите игри.
Други любими играчки за 2 годишните са: ролеви играчки, игри, при които нещо се твори с пластелин или пясък, големите конструктори, писти от всякакъв род и други.
Ако децата вече са се запознали с пъзелите, можете да ги опитате и пъзели с повече части. На тази възраст децата обичат да експериментират. Креативните главички обожават да рисуват и да изработват нещо с ръчички. И тъй като личността все повече се развива у тях, все повече и нови индивидуални предпочитания излизат наяве.
Ролевата игра приема все по – реална форма. Тук могат да бъдат препоръчани дървен магазин, дървена кухня, дървена пазарска количка. Подходящите аксесоари засилват реалистичния ефект: дървени зеленчуци за рязане, дървен тостер, дървена кафемашина и много други. Ролевите игри могат да бъдат пренесени и в дървена къща за кукли.
И понеже моторното развитие също напредва детските превозни средства са препоръчителни. С тях се тренират баланс, равновесие и координация.
Децата в предучилищна възраст искат да знаят много. Те учат с удоволствие и с бързи темпове. За това чрез игра можете още по-лесно да пренесете знания. Освен това децата обичат сами да достигат до изводи. В училищна възраст нараства интересът към дигиталните медии. Към тях спадат аудио книги, игри и пъзели. Добрата образователна играчка изисква развитието на когнитивните умения, на координацията както и на запаметяването.
Ако образователната играчка доставя удоволствие на детето, то ученето ще му се отдава лесно. Но само при условие, че играчката представлява преодолимо предизвикателство пред детето и в никакъв случай не го претоварва. Идеята на образователните играчки е детето да може само да се занимава с тях. Чрез този тип играчки могат да бъдат тренирани следните умения:
Категоризацията по възраст служи като ориентация. Важно е да се вземат под внимание персоналните силни и слаби страни на детето. С подобряването на уменията се засилва успоредно и неговото самочувствие.